Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Social Udvikling

Troldehøjs arbejde med den sociale udvikling.

Vi har igennem vores struktur  og stueopdeling i huset lavet et læringsmiljø der understøtter de sociale fællesskaber som giver mulighed for at udvikle empati og relationer. Vi deler os op i små grupper med børnene, hvor vi kan fordybe os i deres spor. Børnene udvikler en fælles interesse, som de viderebringer ind i legen. De voksne skaber rammerne for det gode samspil og de trygge relationer. Fællesskaberne kan også udspringe af de grupper de sidder i når vi spiser, her har vi også et fælles fokus og får nogle gode samtaler rundt om bordet, det giver en ”os” følelse.

Vi arbejder, på hver enkelt stue, med at spejle børnene. Vi sætter ord på for dem; ”prøv at kigge på ham/hende, ser han ked ud af det?” Vi italesætter konflikter og lærer børnene at aflæse de andre. Vi lærer børnene at sige stop, når de føler at noget overskrider deres grænse. På 4-6 års stuen arbejder de med Trin for Trin, for at lærer børnene om at aflæse ansigts udtryk og følelser hos andre.

Ift. relationer ser vi både på gruppen, men også de enkelte børn. Ved overflytninger til næste stue er vi opmærksomme på relationerne børnene imellem og flytter som hoved regel børnene sammen med gode kammerater. Som voksne er det også vigtigt for os at indgå i den ærlige relation, være autentisk og vise oprigtig interesse for barnet, lytte og afvente, deltage aktivt i børnenes aktiviteter, men også vise hvad vi syntes er spændende, for når vi selv har en interesse smitter det af på børnene.