Natur, Udeliv og Sience

Natur, udeliv og science i Troldehøj

Vi har en helt igennem fantastisk natur legeplads til vores børn. Den er meget stor og med mange muligheder for at lege uden at man som barn føler sig overvåget. Vi har mange store træer, legehuse som ligger inde bag buskadset og rør gravet ned under bakkerne.

Vi er i gang med at skabe en mindelund med frugt træer, som vi har fået i gave fra de børn der er startet i skole. Vi har lavet en lille afdeling, hvor vi sætter frugt buske så børnene selv kan gå og nipse til frugten. For enden af grunden, inde i skoven er der lavet en balancebane. Vi har også et bur hængende dernede, hvor vi kan ligge døde dyr vi har fundet, således at børnene kan følge forrådnelses processen, naturens gang.

Vi har en gammel legeplads, som er døbt slottet. Der er en lille vuggestueafdeling med legehus og sandkasse. Der er asfalteret rundt om huset, således at de kan cykle og køre på rulleskøjter, løbehjul o.a.

Udeliv: Vi har et super samarbejde med vores natur vejleder i Albertslund, Inge. Her har vi været på fugleforløb, vandhulsforløb og nisseforløb i nærmiljøet.

Vi arbejder med et emne om foråret, som hedder Find Foråret. Vi bruger tre dage hvor vi hhv. går én dag på Dyregården, hvor vi fodre dyrene, samler æg fra hønsene og leger i halm ballerne, har én dag i skoven hvor vi bygger huler og så har vi én dag hvor vi kigger efter forårstegn på legepladsen.

Science: Vi deltager i de aktiviteter som man i Albertslund kommune udbyder, det er bl.a. mini science, hvor en pædagog havde en skyggeleg med, og mini planetariet. Vi har også en undersøgende tilgang til det i huset, hvis børnene er nysgerrige på noget, går de voksne med deres nysgerrighed og undersøger hvad der sker.