Principper og Værdier

Vi arbejder med udgangspunkt i et fælles værdigrundlag og værdierne er skabt ud fra et anerkendende menneskesyn, da vi mener, anerkendelse er grundlaget for barnets udvikling. Barnet skal ses som det menneske det er og på den måde opbygge sit selvværd.

Højt selvværd er et resultat af accepten fra barnets primære omsorgspersoner.

Vi ønsker at skabe et trygt og stimulerende miljø, hvor institutionens mål følges op af planlægning og fantasi, så vi kan leve op til vores motto, "Det må gerne være sjovt at gå i Troldehøj".

Vi lægger vægt på kommunikation og relationer, da vi mener det er der største delen af barnets læring foregår. Barnet lære gennem legen via egen oplevelser og undersøgelser. De voksnes rolle er at være rollemodel, inspirere, og udfordre denne proces.

Personalet må gennem dialog, handling og som rollemodel udfordre barnet til undren og refleksion af egne oplevelser, følelser og forståelser.

Vi er meget ude, på vores legeplads og i små eller store grupper i miljøet omkring os.

Her kan børnene udvikle sig motorisk og skabe læring gennem legerelationerne, ved at afprøve sine erfaringer og øve sine sociale kompetencer.

Institutionens mål for det pædagogiske arbejde, er skabt med udgangspunkt i læreplanens seks områder, hvor oplevelser er med til at bibringe børnene viden.

Værdigrundlaget for det pædagogiske arbejde: Det må gerne være sjovt at være i Troldehøj

Vi skal styrke barnet selvværd ved:

At vi viser anerkendelse af barnet

At vi ser barnets ressourcer, og i handling tager udgangspunkt i disse

At vi ser forskellighed som ressource

At barnet føler at de gør en forskel. (skal føle sig set og hørt)

At barnet skal føle tryghed og omsorg

At barnet føler succesoplevelser

At barnet udvikler sig som et selvstændigt individ.

Troldehøj skal være et stimulerende miljø, der giver børnene passende udfordringer for alder og udvikling:

Vi arbejder ud fra de seks temaer i de pædagogiske læreplaner.

Vi vil ligge vægt på oplevelser både i og uden for institutionen, hvor udelivet vil være i centrum både på legepladsen og i nærmiljøet

Troldehøj skal være et hus med fælles traditioner.

Børnehuset skal være kulturskabende.

Troldehøj skal være et hus, der er holdningsstyret: Hvilket betyder at de voksne skal tage personligt stilling med udgangspunkt i vores værdigrundlag.

Troldehøjs personale skal være eksempler og vise barnet nye veje

Værdigrundlaget for forældresamarbejdet:

Forældrene skal føle sig velkommen, og føle tillid til personalet

Vi ønsker at forældre og personale ser barnets udvikling og opdragelse som et fælles ansvar, og at vi alle er rollemodeller for barnet

Vi ønsker et åbent og ærligt samarbejde

Forældrene skal føle sig velkommen og hjemme i Troldehøj. Det er også deres institution.

Det er vigtigt, at begge parter i det daglige giver sig tid til en lille snak om løst og fast.

Forældrene er altid velkommen til at tage en kop kaffe og sætte sig på stuen.

Der tilknyttes, ved barnets start, en kontaktpædagog.