Kommunikation og Sprog

Troldehøjs arbejde med kommunikation og sprog

This is not a pipe

Kommunikation og sprog, her er vores vigtigste arbejdsredskab: erfaringsdannelse, som billedet ovenfor italesætter; Det er et billede af en pibe, det er ikke en pibe. Når vi har den tanke med os i vores sprogarbejde, bliver vi bevidste om at børnene skal ud og erfare verdenen for at tilegne sig sproget. Hvis du aldrig har set, rørt ved eller duftet til en pibe, så ved du ikke hvad en pibe er.

I hverdagen er vi meget opmærksomme på at vi sætter ord på alt hvad der foregår; det kan være spisning, skiftning, men også at vi spejler barnet, når det viser os hvad det vil. så hjælper vi ved at gå ind og sætte ord på handlinger og følelser for barnet, ved at se på hvad de vil.

Vi arbejder med at der er tid til kommunikationen; vi laver korte og tydelige sætninger og én besked ad gangen. Vi sørger for at være nærværende, til stede og i øjenhøjde og vi støtter op om det enkelte barns interesse. De voksne er lyttende og nysgerrige sammen med børnene. Vi stiller spørgsmål til dem for at hjælpe dem med at selv kunne få ideer og være undrende, men også får at udvikle sproget.

Personalet er selv opmærksomme på at de er rollemodeller for børnene, ved at være bevidste i deres måde at kommunikere på og ved selv at have et varieret ordforråd, lave sætninger og igen spejle det barnet har sagt, samt spørge ind til deres fortællinger og ideer.